Steve je svoju prezentaciju završio u kitnjastom stilu. „Samo što moje prezime nije Jobs (Posao)“, rekao je za sebe. „Inače sam se poprilično približio maestru“.
Da bi bili pošteni prema Stevenu, njegova prezentacija projekta direktoru CEO i višem rukovodstvu jeste imala boju i energiju nalik na „Posao“ (Jobs). Slajdovi su bili sjajni i minimalistički. Bilo je zanimljivih video zapisa i hiperlinkova sa slajdovima. Steve je postavio nekoliko pitanja na koja je detaljno odgovorio. CEO direktor ništa nije rekla. Smeškajući se, zahvalila se Steveu. I dok je grupa za ocenjivanje izašla, ona je dala znak direktoru CFO i šefu HR-a da ostanu. „Molim vas, angažujte Precision Consulting da prouči posao koji su uradili Steve i njegov tim i dajte nove preporuke“, rekla je to CFO-u. „To će unazaditi projekat za nekoliko nedelja i moraću Odboru dati neka objašnjenja za to kašnjenje, ali to ću već srediti .” Obraćajući se šefu HR-a, CEO je upitala: „Zar ne možete naučiti naše ljude da prave smislene prezentacije?“ „Da ih provedemo kroz napredni program kreativnog korišćenja Pover Point-a?“, pitao je šefa HR-a. Direktorica nije krila svoje nestrpljenje i uzviknula je: „To je mnogo više od Power Point-a!“.
Šta je pod tim mislila?
Prezentatori i majstori za prezentacije
Sastanci, prezentacije i Power Point. Vaše karte za uspeh? Ili korporativna karma? U potpunosti je ono što od njih napravite. Desetominutna prezentacija može transformirati divnu ideju u sjajnu stvarnost i doneti uspeh koji će promeniti život. Takođe, Power Point može da donese i smrt.
Sledeće vaše veliko zaključivanje posla moglo bi da bude upravo samo prezentacija. To i nije iznenađujuće jer istraživanja pokazuju da su ljudi koji umeju da govore, slušaju i bolje tumače stvari uticajniji od svojih kolega koji to ne mogu. Veština da se napravi upečatljiva prezentacija i da se ona predstavi ostavljajući veliki utisak može biti veoma različita. Jednostavno je shvatiti zašto:
- Odbacivanje pažnje – Bogatstvo informacija stvorilo je siromaštvo pažnje. Stalni je izazov održati interesovanje publike koja ima sve manje vremena (time starved audiences).
- Rastuća konkurencija – Pojačana konkurencija, unutar i izvan organizacija, zahteva sposobnost da se dobro skrojena rešenja predstave sa sigurnošću i elanom.
- Pakovanje uticajnih odluka – Lideri odlučuju na osnovu činjenica i načina na koji su one upakovane i predstavljene.
- Menjanje očekivanja zaposlenih – Zaposleni su inspirisani od strane lidera koji ubedjuju, motivišu, podstiču i utiču.
Majstori za prezentacije se stvaraju, a nisu rođeni za to. Sve što je potrebno jeste želja da se to dobro uradi i da uživamo u tome. Kao za sve što je divno i sjajno, i za ubedljivu prezentaciju je potrebna „zdrava“ kombinacija kompetenci, anksioznosti i prakse. Evo 6 saveta koji vas mogu učiniti majstorom prezenzacije.
6 saveta da postanete majstor prezentacije
- Svesnost o sebi – Shvatite svoju ličnost i na svojim snagama izgrađujte pobedničke strategije.
- Priprema i vežba – Iza svake moćne prezentacije stoji veliki trud. Evo nekih uputa kako da pravilno uložite svoj trud: Izaberite sadržaj zajedno s publikom i imajte na umu cilj prezentacije. Pravilno struktuirajte. Uvežite to sa znakovima koji će tok prezentacije učiniti neprimetnim. Efektivni govornici podele 3 – 5 argumenata kako bi podržali svoju priču i ključne poruke.
- Lična projekcija – Studije ukazuju da reči, same po sebi, nisu dovoljne za komunikaciju. Poruke prikupljene u komunikaciji prati fascinantno rušenje, i to – verbalna komunikacija – 7%, glas – 38% i govor tela – 55%. Kako ovo možete iskoristiti? Proverite svoje decibele (decibel quotient) i vežbajte kako bi vaš glas postao dubok i rezonantan. Pozitivan i veseo ton je ugodan za slušanje i dokazano je da poboljšava nivo pažnje. Menjajte brzinu govora i činite pauze, gde je to potrebno, kako biste napravili „zakačke“ za publiku. Ispunite energijom i samopouzdanjem i svoje držanje, kontakt očima, izraze lica, pokrete ruku i govor tela. Učinak je zagarantovan.
Lična projekcija se odnosi na tri kritične tačke povezanosti:
• Energetska – izgrađena uz govor tela
• Emocionalna – kroz zajednička osećanja i empatiju
• Intelektualna – suština, pravi sadržaj. - Prisutnost – Ovo je aura samopouzdanja i staloženosti kojom odiše majstor prezentacije, čak i pod pritiskom. To je lični magnetizam nastao iz govornih veština, asertivnosti, sposobnosti čitanja publike ili situacije, verodostojnosti, jasnoće i konciznosti. Ako vam to zvuči kao izvan dosega, onda je dobro upamtiti da tamo ipak možete stići, korak po korak. Ostanite fokusirani na izgradnju svog znanja i veština prezentiranja pred publikom. Iskoristite svoje jedinstvene talente i obdarenost. Vaše kompetence će rasti i osećaćete se samopouzdano i spokojno. Dodajte ovoj mešavini i malo svojih razmišljanja (personal reflection), prakse i obuke od strane uvaženog majstora. Sada imate pobednički recept za negovanje svoje prisutnosti (personal presence).
- Pričanje priča – Naučite slušajući Storytelling sesije. Posmatrajte način na koji dobri pripovedači moduliraju svoj glas i koriste direktan govor za stvaranje magije. Koristite parabole i priče koje uključuju, ubeđuju, preobraćuju ili jednostavno nasmeju ili rasplaču publiku, a što je drevna umetnost koja seže još u zoru čovečanstva. To je veština koja može oduševiti i poslovnu publiku. *
- Jednostavnost – Budite direktni, nemojte komplikovati u svom procesu razmišljanja i budite oprezni u izboru reči. Komunicirajte na jeziku lako razumljivom. Negujte snažno znanje o domenu, brusite svoje komunikacione veštine, poštujte svoju publiku i njihovu inteligenciju i pažljivo slušajte. Jednostavnost sledi. Potrebne su godine inteligentnih napora da postanete jednostavni. I jednostavnost dobija poverenje publike.
U svetlu svega toga, zašto mislite da Steve iz naše priče nije Jobs (Posao)?